Tesla – ASV elektroauto gigants, kas reiz izraisīja īstu ažiotāžu, tagad Vācijā piedzīvo savas vērtības kritumu. Agrāk bija iemīļots zīmols elektroauto tirgū, bet šobrīd tas ir atkāpies uz trešo vietu, atpaliekot no Volkswagen un BMW. Kā norāda eksperti, Tesla problēmas sakne ir ne tikai pašos piedāvājuma modeļos, bet arī tās vadītāja Īlona Maska tēlā, kurš pēdējā laikā Vācijā nav īpaši populārs.
Vēl 2022. gadā un pat līdz 2023. gada vidum Tesla bija priekšgalā jauno elektroauto reģistrācijās Vācijā. Tomēr šobrīd Tesla skaitļi sāk buksēt – burtiski. Lai gan Tesla Model Y vēl joprojām ir visvairāk reģistrētais elektroauto modelis Vācijā, kopējais Tesla pārdoto transportlīdzekļu skaits 2024. gada oktobrī sasniedza 31 461, savukārt BMW to pārspēja ar 33 167 reģistrācijām. Par nepārspētu līderi kļūst Volkswagen ar 49 234 reģistrācijām. Turklāt, BMW savā mājas tirgū turpina pieaugt – uzņēmums šogad pārdevis par 6 600 automašīnām vairāk nekā pērn.
Vienlaikus gan VW, gan Tesla, salīdzinot ar pagājušo gadu, EV tirgū ir piedzīvojuši būtisku kritumu. Volkswagen šajā laikā pērn pārdeva par 9400 EV vairāk nekā šobrīd, bet Tesla – par veseliem 23 300 mazāk. Šķiet, ka vietējie konkurenti sāk Tesla izspiest no tirgus.
Viena no Tesla lielākajām problēmām ir tā, ka gandrīz 80% no pārdotajām automašīnām veido Model Y. Tāda vienveidība var radīt izsalkumu, īpaši tirgū, kur konkurenti piedāvā plašāku modeļu klāstu. Tikmēr BMW un VW jauno elektroauto pārdošanas apjomi ir daudz vienmērīgāk sadalīti starp dažādiem modeļiem, piesaistot dažādākas auditorijas.
Eksperti norāda, ka Tesla, lai saglabātu tirgus daļu, iespējams, drīzumā būs spiesta samazināt cenas, īpaši Model Y automašīnām. Automobiļu industrijas eksperts Ferdinands Dudenhēfers izteicās, ka Tesla ir zaudējusi pievilcību arī nomas kompāniju acīs un uzņēmumu klientiem. Līdz šim vienīgā Tesla reakcija uz šo problēmu bija Model Y noliktavas automašīnu izpārdošana ar atlaidēm, kas tikai īslaicīgi uzlaboja pārdošanas rādītājus.
Īlons Masks un Tesla tēla problēma
Tesla reputāciju neapšaubāmi ietekmē arī tās vadītāja Īlona Maska tēls. Agrāk Tesla tika uzskatīts par kaut ko neticami “krutu” – “viedtālruni uz četriem riteņiem”. Taču tagad, kad vācu autoražotāji ir panākuši Tesla un piedāvā konkurētspējīgus modeļus, Tesla ir zaudējusi šo “unikalitātes” statusu. Un piedevām, vācieši nav sajūsmā par Masku. Viņa uzskati un darbības, piemēram, saistības ar Donaldu Trampu un sociālo mediju platformā “X”, ir atstājušas negatīvu ietekmi.
Vācu klienti nevēlas, lai viņu izvēli ietekmētu Maska tēls. Kā norāda stratēģijas un mārketinga profesors Martins Fasnahte no Diseldorfas Ekonomikas augstskolas WHU, klienti nevēlas sevi asociēt ar kādu, kuru daudzi Vācijā uztver kā pretrunīgu personu. Ja Maskam būs ietekme Trampa jaunajā politiskajā karjerā, šī attieksme tikai pastiprināsies, vēl vairāk kaitējot Tesla tēlam Vācijā.
Tesla stāvoklis Vācijā ir sarežģīts – no vienas puses, auto joprojām pērk, bet no otras puses, konkurence un Maska reputācija sāk darboties pretēji. Laiks rādīs, vai Tesla spēs atgūt vācu pircēju uzticību, vai arī tam nāksies samierināties ar to, ka šis tirgus jau kļuvis par vāciešu dominējošu lauciņu.
Publicēts arī: https://toot.lv/@rolandinsh/113448541794903860
Publicēts arī: https://facebook.com/219756058334_969768001638592